facebook

Конкурс за нова пиеса на Нов български университет

Церемония

2144485-copy_959x399_pad_478b24840a

Награждаване ' 2021

  • Церемония 2020-2021
  • На 1 март 2021 г. се проведе Церемонията по награждаването в петото издание на Конкурс за нова пиеса на Нов български университет на тема "Свободата"

     

    На 1 март 2021 г. от 17:00 ч. в галерия УниАрт на Нов български университет се проведе церемонията по награждаването на пиесата победител в Конкурс за нова пиеса 2021 на тема „Свободата“. Това е „Урок по самота“ на Мартина Новакова и Мигел Валентин. Авторите получиха Диплом от Ректора на НБУ проф. Пламен Дойнов, д.н., както и парична премия и възможността да реализират в радио вариант драматургичния си текст.

    „Този конкурс имаше пред себе си голямата цел да се опита да събере прокъсаните нишки между хората, които пишат пиеси, онези, които ги поставят на сцената, и онези, които знаят какво е драматургията или театърът през времето. Този университет е най-доброто възможно място за подобна инициатива“, каза в началото на церемонията проф. Виолета Дечева, д.н., председател на академичното жури.

    „Нов български университет е място, което събира хората, които искат да работят заедно, да се чуват взаимно, да създават среда“, с тези думи Ректорът проф. Пламен Дойнов, д.н. се обърна към финалистите в конкурса и посочи мотивите на журито за избора на победителя: „За свободата, с която се движи тази пиеса в драматургичната форма и градското пространство“.

    Мартина Новакова благодари за отличието и за възможността да участва в конкурса: „Тази пиеса е един скок към свободата. Цялото това преживяване оставя след себе си много надежда, че можем да пишем за онова, което най-много ни вълнува, и че то може да достига до другите… че можем да продължим да споделяме и да се откриваме чрез театъра“.

    Седем драматурзи от България, Испания и Северна Македония работиха в края на февруари върху своите текстове в Лабораторията за писане на пиеси под менторството на писателя Георги Господинов. На церемонията той ги призова: „Не спирайте да се вълнувате, докато създавате пиесите си, защото само вълнението предизвиква вълнение. Създайте общност, с която да говорите за театър, за писане, за тенденции... на вас се пада да преодолеете пропукванията и пропастите между поколенията, да убедите българските режисьори, че е съвсем ествествено да работите заедно“.

    Всички пиеси, преминали през Лабораторията, ще бъдат публикувани в сборник „Пиеси за свободата“, чието отпечатване ще се осъществи през юни 2021 г. от Издателството на НБУ.

     

     

     

    БНТ 1, "Култура.БГ" - Интервю с Георги Господинов: 

     

     

     Номинирани пиеси: 

     

     

    Церемония по награждаването: 

     

     

     

     

     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
  • Церемония 2019-2020
  • На 17 февруари 2020 година от 17:00 ч. в галерия УниАрт на Нов български унвиерситет се проведе Церемонията по награждаването на пиесата-победител в Конкурс за нова пиеса '2020 на тема "Парите. доц. д-р Георги Арнаудов, заместник-ректорът на Нов български унвиерситет връчи Диплом на победителя в Конкурса

    Боян Крачолов за пиесата "Монетата"

    Авторът, чието произведение на тема "Парите" бъде отличен ще получи и парична премия, както и възможността неговият драматургичен текст да бъде поставен на сцена.

     

     

     

    След официалната церемония, от 19:00 ч. в Университетския театър на Нов български университет ще се изиграе театралното представление "Добролюб" по едноименната пиеса на Лило Петров - победителят в миналогодишното издание на Конкурса за нова пиеса, на тема "Тайните". Предсталението е част от афиша на Малък градски театър "Зад канала". 

    Всички номинирани участници, преминали през Лабораторията за писане на пиеси '2020 ще получат Сертификат за участието в Конкурса за нова пиеса. В продължение на една седмица те работиха върху своите текстове, като техен ментор тази година беше Теодора Димова.

    Всички пиеси, преминали през Лабораторията ще бъдат публикувани в Сборник "Пиеси за Парите". Отпечатването на Сборника се осъществява от Издателството на Нов български университет.

    Конкурс за нова пиеса се осъществява с подкрепата на Централен фонд за стратегическо развитие към Настоятелството на Нов български унвиерситет и е част от Календара на културните събития на Столична община за 2019 г. Партньори на Конкурс за нова пиеса са галерия Credo Bonum, Българско национално радио и Малък градски театър "Зад канала".

     

     

    За награждаването и пиесата "Монетата" от Боян Крачолов в Банкеръ.

    За награждаването и пиесата "Монетата" от Боян Крачолов в Културни новини.

    За награждаването и пиесата "Монетата" от Боян Крачолов в "Дума".

    За награждаването и пиесата "Монетата" от Боян Крачолов в "Avtora.com".

    За награждаването и пиесата "Монетата" от Боян Крачолов в "Special.bg".

  • Церемония 2018-2019




  • „Добролюб“: това е името на наградената пиеса в третото издание на Конкурс за нова българска драматургия, организиран от Нов български университет. Тема на тазгодишният конкурс беше „Тайните“. Автор на пиесата е младият драматург Лило Петров.

    В края на комунизма Тома, висш функционер от службите за сигурност на комунистическата партия с агентурното име „Добролюб“, е изправен пред труден избор: да унищожи своето агентурно досие, или да го съхрани. Част от него иска да забрави, а друга част – да помни. „Заради смелостта да качи на сцена травматичната тема за избора в епохата на комунизма“ – това е мотивът, с който журито единодушно присъди наградата на Лило Петров. 

    Пиесата „Добролюб“ беше отличена сред 78 постъпили пиеси от академично жури на НБУ в състав: проф. Виолета Дечева, д.н. (председател на журито), гл. ас. д-р Владимир Маринов, гл. ас. д-р Георги Гочев, проф. Михаил Неделчев, доц. Пламен Дойнов, д.н., проф. Светла Христова и доц. Снежина Петрова.

    Официалното награждаване се проведе на 25 февруари в Галерия „Униарт“ на Нов български университет, а наградата беше връчена от ректора на НБУ, проф. Пламен Бочков. Специална лекция изнесе унгарският драматургът Жолт Пожгай, който, заедно с актьора Валентин Ганев, беше водещ на тазгодишната „Лаборатория за писане на пиеси“, в която участваха шестимата номинирани от журито автори. Участниците бяха поздравени и от г-жа Бина Харалампиева, директор на „Малък градски театър зад канала“, където отличената пиеса ще получи своята сценична реализация.   

    Конкурсът се провежда с помощта на Фонд за стратегическо развитие към НБУ и е официална част от културния календар на Столична община. Партньори на конкурса са Българското национално радио, „Малък градски театър зад канала“ и Унгарският културен институт в София.

     

    За награждаването и пиесата "Добролюб" от Лило Петров, спечелила Конкурса през '2019 във вестник Стандарт

    За награждаването и пиесата "Добролюб" от Лило Петров в платформата Art Sofia

    За награждаването и пиесата "Добролюб" от Лило Петров в сайта "Новините днес"

    За награждаването и пиесата "Добролюб" от Лило Петров в платформата Teatralnow

    За награждаването и пиесата "Добролюб" от Лило Петров в платформата "Културни новини"

    artsofia.bg публикува покана за церемонията по награждаването на пиесата - победител в Конкурса за нова пиеса на тема "Тайните"

    Репортаж на БНТ от церемонията по награждаването на Конкурса, с победител Лило Петров 
















  • Церемония 2017-2018
  • На 26 февруари на тържествена церемония в галерия UniArt Galleryректорът на Нов български университет проф. д-р Пламен Бочков връчи за втори път наградата на "Конкурс за нова пиеса" на НБУ. Темата на тазгодишния конкурс беше „Родината“. За наградата се състезаваха 60 пиеси. 

    Академичното жури, в състав проф. Виолета Дечева, д.н. (председател), гл. ас. д-р Владимир Маринов, гл. ас. д-р Георги Гочев, проф. д-р Михаил Неделчев, доц. Пламен Дойнов, д.н., проф. д-р Светла Христова и доц. Снежина Петрова, присъди голямата награда на конкурса на две пиеси: „Исмаил“ на Ясен Василев и „Пет“ на Таня Шахова.

    В мотивите си журито изтъква, че решението да подели наградата е ясен израз на подкрепата, която Конкурс за нова пиеса по този начин дава на два еднакво провокативни към сцената типа драматургично писане, които същевременно представят два много различни погледа към болезнената днес тема за родината и родното. Решението отразява убеждението, че днес повече от всякога е нужно да мислим своята идентичност в една по-универсална перспектива без да забравяме преосмислянето на националните си митове. 
    Освен паричната премия на стойност 3000 лв., която ще си поделят наградените автори, те получават сертификати и правото на Университетски театър НБУ на първа сценична реализация.

    Всички номинирани пиеси в тазгодишния конкурс ще бъдат публикувани в специален том „Пиеси за родината“. В първата част на конкурса техните автори участваха в едноседмична "Лаборатория за писане на пиеси", водена от режисьора Явор Гърдев.

    На гала вечерта в театъра на Нов български университет се състоя и премиерата на пиесата, спечелила миналогодишното издание на конкурса с тема „Справедливостта“, а именно пиесата „Изход“ на Йоана Мирчева. Режисурата е на Гергана Димитрова.

    Конкурсът се финансира изцяло от Централния фонд за стратегическо развитие на Нов български университет.

    (Снимките са на Косьо Хаджигенчев и Петя Владимирова.)























     

  • Церемония 2016-2017
  •  

     

     

         

     

    85 АВТОРИ УЧАСТВАХА В КОНКУРС ЗА НОВА ПИЕСА НА ТЕМА „СПРАВЕДЛИВОСТТА“

     

    ПРОФ. Д-Р ПЛАМЕН БОЧКОВ, РЕКТОР НА НБУ, ВРЪЧИ ГОЛЯМАТА НАГРАДА

     

    По време на официална церемония за награждаване на победителя в  Конкурс за нова пиеса на тема „Справедливостта“ проф. д-р Пламен Бочков, Ректор на Нов български университет, връчи голямата награда на Йоана Мирчева за нейната драматургична творба „Изход“. Престижното отличие включва сертификат, парична премия от 3000 лв. и право на сценична реализация на творбата от Университетския театър на НБУ. В мотивите си журито изтъква, че наградата се присъжда имено на нея „за драматургичните умения при представянето на темата „Справедливостта“; за сюжета, защитаващ милосърдието и човеколюбието“. Отличеният текст и още пет от най-добрите произведения ще бъдат включени в сборник, който Издателството на Нов български университет ще създаде специално, за да увековечи таланта и усилията на най-добрите участници в Конкурса.

     

     

    Д-р Кирил Калев, директор на програма „Христо Ботев“ в БНР, бе гост на събитието. Той благодари на Нов български университет за организирането и подкрепянето на инициативи, които „моделират“ културната среда. Д-р Калев изрази готовност за продължаване на сътрудничеството между НБУ и БНР и покани номинираните и победителя да се включат в радио четения на пиесите си.

    Организаторите от департаментите „Театър“ и „Нова българистика“ на НБУ се бяха погрижили да създадат подходяща атмосфера, в която отличените да получат своите сертификати, а присъстващите преподаватели, студенти и гости да се потопят в един по-различен свят, далечен на материалната действителност, но анализиращ актуален за нея проблем. Вдъхновяващите платна, които са сърцето на Галерията, допълваха музикалното четене на „Едип тиран“ в новия превод на гл. ас. д-р Георги Гочев, член на журито. Звукови ефекти допълваха четенето, което разкри неподозирани черти на творбата. Емоционалното представяне на преподавателите от департамент „Театър“ завладя вниманието на присъстващите като им припомни познато произведение чрез непознат до момента прочит.

    Водещ на официалната церемония бе доц. Пламен Дойнов, д. н., ръководител на департамент „Нова българистика“, а неин модератор - проф. Виолета Дечева, д. н. Двамата не скриха удовлетворението си от осъществяването на мащабния проект, в който взеха участие хора не само от България, но и други, живеещи извън границите й, всички водени от интереса си към театралното изкуство. Всеки един от тях бе разгледал и анализирал през своята лична призма проблема за „Справедливостта“, неговите актуалност и значимост. Темата бе определена от доц. Дойнов като „пътеводната звезда на Конкурса“, до която човек може да се „домогне чрез честни и свободни спорове“. По време на изказването си проф. Дечева акцентира върху основната цел на Конкурса – създаването на благоприятна среда за писане на пиеси, в която талантливите автори да открият своя собствен ритъм на писане. Тя отправи специална благодарност към Ръководството на Нов български университет и Централен фонд за стратегическо развитие към НБУ за подкрепата и фокусирането върху обществената роля на Университета.

    Авторитетното жури имаше тежката задача да постави оценки на всичките 85 пиеси, които бяха регистрирани за участие в Конкурса. Неговият председател - проф. Виолета Дечева, както и членовете му - проф. Михаил Неделчев, проф. Христо Тодоров, доц. Снежина Петрова, доц. Пламен Дойнов, доц. д-р Светла Христова и гл. ас. Георги Гочев номинираха шестима от участниците за участие във втората фаза на формата, а именно – Лабораторията. Проф. Дечева я определи като атмосфера, „в която хората изпробват своите идеи, своите предложения, мисленето си за театър, за драматургия - работят заедно, имат среда, нещо, което според мен липсва в българския театър в момента“.

    Лабораторията бе определена от някои от участниците като „основен стимул“ за включването им в Конкурса. Тя се води от изявен автор в областта на драматургията. В нейната заключителна фаза той и събеседниците му представят финалните варианти на пиесите.  Едноседмичната работилница по писане на драматургия, в която участваха номинираните от журито автори с техните текстове, бе описана от тях като „безценна награда“. Възможността да споделиш работата си върху своята собствена творба заедно с водеща фигура в драматургията е нещо, което в ежедневната дейност на твореца е трудно постижимо, затова бе високо оценено от участвалите в Лабораторията.  Тази година тя се проведе под ръководството на Боян Папазов – ключова фигура в съвременната българската драматургия. Драматург, киносценарист - автор на сценариите на едни от най-гледаните български филми като „Всичко е любов“, „Дом за нежни души“, „Една жена на 33“, „Моето мъничко нищо“. Автор на том с пиеси, сред които „Надежда сляпата“, „Бая си на бълхите“, „Продавате ли демони“, „Любовен бестиарий“. Богатата му подготовка включва също завършването на кинодраматургия, режисура, преподавателската му дейност по кинодраматургия,  работата му като драматург на свободна практика.

    Освен на победителя в Конкурса – Йоана Мирчева - журито постави високи оценки на Владо Трифонов („Играч“), Георги Тенев („Роден край“), Иван Димитров („Пиеса за телевизора“), Нели Лишковска („72“) и Петя Башева („Аз, Змеят“). Номинираните единодушно определиха като едно от най-големите постижения на Конкурс за нова пиеса обединяването на различни личности, водещи различен начин на живот, възприемащи по различен начин средата и борещи се с различни методи с предизвикателствата на света. Те споделиха, че общото между тях, предизвикало съзнателното им решение за включване в първия по рода си драматургичен конкурс с Лаборатория, е любовта към изкуството.

    Йоана Мирчева, победителят в Конкурса, разказа, че пише кратки разкази и сценарии за телевизионни предавания. Пиесата „Изход“, с която тя спечели журито, е нейният първи по-голям опит да разгърне едно сценично произведение. Владо Трифонов, представил се с пиесата „Играч, сподели, че дълго време се е занимавал с театрална, телевизионна и кинокритика. Голяма част от пътя му е свързан с документалното кино. Преподавал е известно време в чужбина. Действащ журналист, работещ в момента на свободна практика.  Георги Тенев разказа, че се  занимава с писане на текстове за театър от 93-та година. Той сподели, че върху пиесата „Роден край“, която журито оцени високо, е работил през последните няколко години.  Иван Димитров сподели, че се занимава с писане. Публикувал е пет книги с поезия, проза, драматургия - включително два романа и един сборник с разкази. Като драматург има над десет творби. Има две пиеси, които са поставяни. Пиесата, с която участва в Конкурса, е ръкопис. Определя я като „незавършена“, защото сюжетът е завършен, но предстои още работа по него.  Нели Лишковска е автор на романи и разкази. Разказа, че „когато имам някаква идея, която не може да придобие формата на роман или разказ, правя от нея пиеса“. През 2013 издава сборник с драми, в който включва само осем от пиесите, които има. Разкрива, че пиесата „72“ е провокирана от конкретен случай преди три години, когато успява да я напише за няколко часа. „След това трябваше да отлежи известно време и когато видях съобщението в пресата за този конкурс, седнах и тя придоби окончателния си вид“, разказва авторката. Петя Башева е завършила НАТФИЗ и се занимава с писане на пиеси, киносценарии и театрална критика.

    Конкурс за нова пиеса, организиран от департаменти „Театър“ и „Нова българистика“ и подкрепен от Централен фонд за стратегическо развитие на НБУ, даде възможност на ценителите на изкуството да споделят своите възгледи относно актуалната и значима тема за „Справедливостта“. Драматургичните произведения показаха различните гледни точки на човека, пречупващ действителността през личната си призма и очаквания, а големият интерес от страна на многобройните участници и гости в Галерия УниАрт е доказателство за непреходния интерес към изкуството във всяка негова форма.


    Проектът се реализира с финанансовата подкрепа на Централен фонд за стратегическо развитие към Настоятелството на НБУ.

     


    Журито на Конкурс за нова пиеса чете избрани текстове по темата "Справедливостта"

     

     

    гл.ас. д-р Георги Гочев
    "Митът за Гигес": Платон, "Държавата", втора книга, пр. Георги Гочев, изд. на НБУ, 2015 г.

     

    доц. д-р Светла Христова

     

    доц. Снежина Петрова
    „Олга“ от Георги Марков („Задочни репортажи“)

     

    доц.Пламен Дойнов, д.н.
    „Кратък план за убийство на върховен съдия“ от Пл. Дойнов („Балът на тираните“)

     

    проф. Виолета Дечева, д.н.
    „Филоктет“ от Хайнер Мюлер, превод Иван Станев

     

    проф. Михаил Неделчев
    „Последният марш“ от Иван Пейчев
    "Песен на зидарите от Риека, 1944“ от Биньо Иванов



      

    В Лаборатория за писане на пиеси номинираните автори работят, дискутират и редактират представените от тях текстове с изявен автор в областта на драматургията и театъра. Те ще бъдат и приобщени към живота на университета с участия в съпътстващи инициативи на НБУ от календара на Конкурса (лекции, семинари, дискусии), свързани с темата му за съответната година.

    - - -

    Първият водещ на Лабораторията е Боян Папазов. Той е драматург, сценарист, белетрист и е част от съвременната театрална класика на България. Според Виолета Дечева „в „Бая си на бълхите“, „Продавате ли демони?“ и „Бяс“ Боян Папазов провокира театъра ни да търси своя език, своя начин да мисли българския опит като част от глобалния свят, като част от сложни идентификационни проблеми в културата на съвременна Европа, а не в изтърканите регионални аршини на чергите, мускалите, киселото мляко и жалбите за бедност.“

    - - -

    Кадри от "Лабораторията" и отзиви и материали за нея - във вестник "Култура" и в платформата Teatralnow!

     



     

     

    А за Никола Вандов „тази своеобразна „трилогия“ е връх в драмописането на своя автор и завоевание в драматургията ни – без прецедент в нашата традиция. Пиесите са впечатляващ по замисъла им и по постигнатата художествена сила драматургичен проект, един от най-успешните за последните 15 години… И трите пиеси на Боян Папазов се занимават с „бяс“-а балкански, който владее хората – социално и етнически травмирани, исторически и битово обременени, но съхраняващи все още нещо жизнено в устойчивостта си под ветровете на историята, едновременно любопитни и жестоки, познаващи човеколюбието и покаянието, но и садистичното равнодуши.“

     

    Крикор Азарян припомня, че „пиесата „Продавате ли демони?“ на първо място е пиеса за различията между хората и конфликтите, произтичащи от това. Иначе в основата на пиесата стои една невероятна чувствена любов. Разбира се, като всяка история, където има любов, има и омраза, има Капулети и Монтеки. Оттук се ражда и криминалният план на пиесата. За мен текстът е населен с много ярки образи. Освен това в него има една тема, към която както аз, така и авторът Боян Папазов сме много чувствителни. Това е темата за видимото и невидимото в нашия живот.“

     

    Друг режисьор, Маргарита Младенова, споделя, че „когато преди две години Боян Папазов ми даде пиесата си „Рицар на Светия Дух“, изпитах тъмно вълнение; приех идеята му Духът на убития да се завърне тук, за да прости на убийците си като най-точното проявление на Алековата същност; припознах в делира на Фильо образа на големия делир, в който се мята българският живот без памет – за разлика между лъжа и истина, добро и зло, градене и събаряне, напред и назад, подем и падение. И от който единствено и само Духът наш насъщен може да ни изведе. Да ни върне чувството за смисъл.“

     

    Боян Папазов Боян Папазов е сценарист, режисьор и драматург. Завършва специалност кинодраматургия и висши режисьорски курсове в Държавния институт по кинематография в Москва. Редактор във филмови студия „Бояна“ (1971-1983), хоноруван преподавател по кинодраматургия във ВИТИЗ „Кръстю Сарафов“ (1978-1982), бил е драматург на свободна практика (1983-1987) и кинодраматург в Студия за игрални филми „Бояна“ (1987-1990). Депутат във Великото Народно събрание (1990-1991) и и културен аташе в САЩ. Драматург в Театър „Българска армия” (юни 2004 – октомври 2010). Член е на Сдружение на българските писатели и на Асоциация на българските кино и телевизионни режисьори. Сценарист на филмите „Всичко е любов“ (1978), „Дом за нежни души“ (1980), „Една жена на 33“ (1982), „Моето мъничко нищо”(2007). Автор на пиесите „Да отвориш рана“ (1976), „Надежда Сляпата“ (1978), „Бая си на бълхите“ (1999), „Продавате ли демони?”(“Demon Sale”) (2003), “Бяс” (2005), „Рицар на Светия Дух” (2007), „Бясна, кривогледа и лакома“ (2013), „Любовен бестиарий” (2012-2016). Режисьор е и на множество документални филми. Носител е на награди „Икар“, „Аскеер“, „Иван Радоев“, на специалната награда на журито от филмов фестивал в Локарно, Швейцария. Участва в Биенале „Нова Европейска драма“, Бон, Германия, юни 2002.