Конкурс за нова пиеса на Нов български университет
10 правила за писане на пиеса
Прекрасна, любопитна и популярна видео поредица за историята на театъра, която проследява историята на театъра от античността и ритуала до днес, когато той е особена социална и културна практика. Припомнянето на миналото и познанието за него, помага за днешното писане на пиеси!
---
През 1994-а "Роял Корт Тиътър" е бил на ръба на фалита и радикално променя политиката си, за да се превърне в един от най-еволюиралите европейски театри и да е знаков за възхода на английската и международната драматургия. На сцената му премиери са имали пиеси на Сара Кейн, Джо Пенхол, Дейвид Хеър, Марк Рейвънхил и десетки други. Настоящата поредица от 12 разговора с дузина емблематични, вече класически или не чак толкова утвърдени имена дава цялостна картина за възгледите, подхода и методите на важни днешни драматурзи.
---
Майкъл Билингтън, театралният критик на "Гардиън", подрежда предпочетените от него 101 най-велики пиеси. "Хамлет" е на 10-то място, "Вуйчо Ваньо" на 52-ро, Бекет на 81-во, при това не с "В очакване на Годо".
---
Пиесата "Последните дни на човечеството" на Карл Краус е предвиждана за "постановка в театър на Марс" и е писана за повече от 500 актьори и участници. Тя е с приблизително 200 сцени и е монументална апокалиптична трагедия. Изследователи казват, че това е както най-дългата, така и най-сложно създадената някога пиеса. Тя е и хаплив сатиричен коментар за началото и развитието на Първата световна война.
---
С "Казвам се Ромео Кастелучи" започва "Ад", едно от емблематичните представления на Кастелучи и първа част от трилогията му по Данте, преди на сцената да излязат седем кучета и да му се нахвърлят. Ние очакваме имената и текстовете ви и журито обещава, че няма да ви се нахвърли, а в "Лабораторията за писане на пиеси" диалогът е на почит!
---
Съвети от Уики „как да се присъедините към редиците на Шекспир, Ибсен и Артър Милър и да разработите смели персонажи, чиято история и да стигне до театралната зала“. Вършат ли работа препоръките или твърдо не? Проверете.
---
Преди две години патрулиращият ирландски кораб "Самюъл Бекет" спасява 242 бежанци край либийския бряг. В края на миналата година излезе и последният том от писмата на автора на "В очакване на Годо", които разкриват него и творчеството му в нова, човешка и неочаквана светлина.
---
Преди три години "Антигона" е поставена в Бейрут и актрисите не са професионални, а сирийски бежанци. Ето и една от най-известните хорови части от класическата пиеса, преработвана и пренаписвана през ХХ век от Жан Ануи и Бертолт Брехт:
Много са чудните неща,
но човек е пръв сред тях.
Бит от вятъра мразовит,
той по сивия морски гръб
минава, край него бучат води
и се надигат с вой.
Най-първата сред боговете,
вечната плодна Земя, той обработва,
всяка година я пори с ралата си,
с впрегнати коне пръстта обръща.
С плетени мрежи той лови
лекокрилия птичи рой
и свирепите зверове,
па ги води във своя дом.
Лови плода на морето той -
човекът с ум дарен, -
с юзда изкусно той смирява
скитника звяр, под ярем гъстогривия,
буйния кон укротява и горския
неуморен бик в хомот запряга.
Владее и слово, и дух
крилат; със закон се стреми
градове да урежда; знае да избягва
смразяващите студове
и тежкия пороен дъжд със средства -
безброй.
Пред нищо бъдно не стои
безпомощен и само ада
няма да избегне той.
Но пак за тежки болести
цяр е намерил.
Той има безкрайната мощ
да бъде изкусен творец
и по пътя си следва ту добро, ту лошо.
Потъпква родния закон
и божията свята правда в светлия град.
Не е градът за оня, който срам
чрез дързостта си е добил!
Да не бъде в моя дом
такъв човек и да не е
с моята мисъл!
Софокъл, "Антигона" (Първи стазим)
(в превод на Александър Ничев)
---
Каръл Ан Дъфи, настоящият поет-лауреат на Великобритания, ще изтъче драматургичната нишка на представление в Нешънъл Тиътър в Лондон. То ще отразява реакциите на гражданите на Обединеното кралство спрямо Брекзит. Материалът, който Дъфи ще използва, е изцяло базиран на интервюта с великобританци от столици, големи градове, малки градчета и села, провеждани в продължение на половин година.
---
Харълд Пинтър споделя спомени за Самюъл Бекет и изпълнява част от "Неназовимото". Форма на особено уважение, почит и признание от един автор и Нобелов лауреат към друг автор и лауреат.
---
Най-дългото солово театрално представление е на Ейдриън Хилтън, който преди трийсет години изчита събраните съчинения на Шекспир в продължение на 110 часа. Шекспир винаги е за предпочитане и препрочитане, но не забравяйте и собствените си пиеси.
---
"Премиера" на Джон Касаветис е един от най-особените и мощни филми, посветени на театъра и актьорството. Джина Роуландс получава „Сребърна мечка“ за ролята си, докато Касаветис е номиниран за „Златна мечка“. Жан-Люк Годар казва следното за режисьора - „не мога да си представя себе си като равен на Касаветис в киното. За мен той представлява кино, което е много над моето“. Докато гледате филма, мислете за света на театъра и изкуството на драматургията!
---
Кой е най-великият жив драматург? Анкетата е от 2011 и отговорите варират - Едуард Олби, Керил Чърчил, Тони Къшнър или Петер Хандке. Какъв е вашият отговор?
---
Наръчникът по драматургия в 17 глави е написан от драматурга и сценарист Джонатан Дорф, чиито пиеси са били поставени в повече от 45 държави на пет континента. Съпредседател е на Съюза на Лосанджелиските Драматурзи, онлайн издател на пиеси за млади актьори и публики и е служил като културен пратеник на САЩ в Барбадос. Учил е в Харвард и Университета на Калифорния. Сякаш може да му се вярва. От опит глава не боли.
---
Освен, че представленията им могат да се гледат от разстояние и на кино, Националния театър на Великобритани прави и любопитни видеа. В този клип английски драматурзи споделят за опита си в изграждането на персонажи. Уви, Дейвид Хеър има едва около трийсет секунди, за да разкаже за над трийсетгодишния си опит.
---
Макси Шалвинска споделя за краткия (един уикенд) драматургичен курс, който е изкарала в театър „Роял Корт“ в Лондон. Има ценни съвети. И не чак толкова скъпоценни.
---
Първият съвет към драматурзите в този клип на Националния театър на Великобритания е те да си носят бележник. Надали е достатъчно, но е начало.
---
Още 17 съвета (напълно различни, наистина) от същия Джонатан Дорф.
---
В клипа английските драматурзи от Националния театър на Великобритания споделят как пишат. Общото за всички е, че не е насън, макар Шекспир да пише в „Бурята“ – „направени сме ний от сънища и сън отвред обгръща тоз малък наш живот“.
---
8 драматургични съвета. От това, че би било полезно да доброволстваш в театър до това, че участието в драматургични конкурси е необходим елемент от битието на драматурга.
---
Напътствия за диалог от английски драматурзи. Рой Уилямс споделя, че „важното е не какво се казва, а какво не се казва.“ Добавя и че трябва да си добър слушател. Остава въпросът какво чуваш в тишината, когато няма звук, за да го предадеш на клавиатурата.
---
Какво е това, което прави една пиеса страхотна? Персонажи? Сюжети? Мъдрост? Честност? Всички тези неща и много повече. Трой М. Хюз предполага кои са и твърди, че не гадае.
---
Английските драматурзи разговарят за фабулата и каква трябва да е почвата, за да порасне голяма и завладяваща.
---
Десет често срещани грешки на начинаещите драматурзи. Първата е да се пише филмов сценарий за театралната сцена. Проветете допуснали ли сте някоя?
---
Английските драматурзи разсъждават върху това дали е нужна метафората в театъра. Понякога, според тях, работи, понякога не, но е трудно да се каже защо, как и кога точно.
---
В тези съвети конфликтът е поставен още в началото – „драматично срещу разказвателно“, а поантата е върху диалога, но не между борещите се.
---
Цели 12 минути Дейвид Хеър говори за изкуството на драматургията. Най-известната му пиеса (от 30) е „Синята стая“, получил е и две номинации за „Оскар“ за адаптация на сценарий. Станал е драматург, защото е бил театрален режисьор, а тогавашният драматург не си е написал текста и някой е трябвало да свърши работата. Изводът не е само, че крайните срокове трябва да се спазват.
---
Тук съветите са едва пет, като най-трудният е „бъди уникален“, което по неочакван начин е доразвито до „интерпретирай старото и го направи свое“.
---
Английските драматурзи от Националния театър анализират наличието или липсата на политиката в театъра. Единодушни са, че политиката е присъща на театъра, но е по-важно дали пиесата е добра.
---
Най-гледаният анимационен клип, който напълно сериозно твърди, че може да направи писането ви по-смешно за пет минути.
---
Стъпките, по които трябва да се върви, за да се напише пиеса. Също в пет минути, за колкото се вари яйце, за да е рохкаво и течно.
---
Отново пет съвета за „dummies“ за драматурзи. Според речника „dummy” e манекен, бутафория, макет, сляпа врата/прозорец, чучело, глупак, мълчаливeц, ням човек, фалшив, неистински, подставен, фиктивен. Дали би могла да се напише пиеса по тези съвети за манекен, който се влюбва в бутафорен макет, но се удря в стена, след като иска да излезе от театъра и фалшиво чучело, неистински глупак, подставен мълчаливец и фиктивен ням човек му препречват пътя към всекидневния свят?